Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot

Jak się okazuje, podróże lotnicze nie zawsze przebiegają tak sprawnie i bezproblemowo jak byśmy sobie tego życzyli. Opóźnienie lub odwołanie lotu może być dla pasażera sporym problemem. Kłopoty i wydatki związane z takim zdarzeniem nie powinny być kosztem dla Ciebie, jako pasażera linii lotniczych. Kancelaria prawna Longus Ordo pomaga swoim klientom dochodzić należnych odszkodowań z tytułu opóźnionego lub odwołanego lotu.

Odszkodowanie za odwołany lot

W sytuacji odwołania lotu przewoźnik powinien przede wszystkim zapewnić Ci zmianę planu podróży w taki sposób, abyś mógł do miejsca docelowego dotrzeć najszybciej jak to możliwe oraz na porównywalnych warunkach. W przypadku gdy oczekiwanie na alternatywny lot wynosi jedną lub więcej nocy, przysługuje Ci prawo do zakwaterowania w hotelu. Ponadto, od czasu oczekiwania na alternatywny lot, przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić Ci wyżywienie oraz napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile, a także transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.


Powyższe świadczenia powinny być zaproponowane przez linię lotniczą lub jej przedstawicieli, jednak z naszego doświadczenia wynika, że często taka sytuacja nie ma miejsca, a przewoźnicy próbują uchylać się od obowiązku opieki nad pasażerami.


Inną istotną sprawą są kwestie związane z odszkodowaniami. Warto wiedzieć, że przysługuje Ci prawo do odszkodowania za odwołany lot. W przypadku odwołania lotu, jako pasażer, możesz ubiegać się o odszkodowanie. W sytuacji, gdy Twoja podróż odbywa się z europejskiego lotniska albo za pośrednictwem europejskiej linii lotniczej, zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004 możesz uzyskać nawet 600 EUR za odwołany lot.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Wspomniane wyżej Rozporządzeniem WE 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, ustala wysokość odszkodowania za odwołany/opóźniony lot zależnie od długości lotu. Możliwe do uzyskania kwoty odszkodowania wynoszą 250 EUR dla lotów o długości do 1500 km; 400 EUR dla dłuższych lotów w Unii Europejskiej albo innych lotów na dystansie 1500-3500 km; 600 EUR dla lotów poza Unią Europejską dłuższych niż 3500 km.


Warto także wiedzieć o istnieniu Konwencji Montrealskiej z 2003 roku, która określa prawa pasażerów linii lotniczych w kilku różnych przypadkach zakłóceń lotów, w tym opóźnień. Konwencja ta dotyczy „szkód” wynikających z zakłóceń lotu i reguluje również przepisy dotyczące otrzymania rekompensaty w przypadku uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu.


Ewidentnym przykładem szkody z jaką może wiązać się opóźniony lot są są szkody finansowe. Przykładowo, jeśli przez opóźniony lot musiałeś zapłacić za dodatkową noc w hotelu, to powinieneś otrzymać za to zwrot kosztów.

Warto wiedzieć, że nie we wszystkich przypadkach będzie przysługiwało Ci odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot. Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli wiesz o odwołaniu co najmniej 14 dni przed planowym wylotem. Odszkodowanie nie przysługuje również, gdy dowiedziałeś się o nim na mniej niż 14 dni, ale przewoźnik zapewnił Ci alternatywne połączenie umożliwiające dotarcie do miejsca docelowego w czasie określonym przez właściwe przepisy.

Odszkodowanie nie przysługuje Ci również w sytuacji, gdy linie lotnicze mogą udowodnić, że odwołanie lub opóźnienie lotu było związane z nadzwyczajnymi, niezależnymi od nich okolicznościami, takimi jak na przykład złe warunki atmosferyczne lub gwałtowne pogorszenie pogody, albo zderzenie samolotu z ptakiem.

Pozostałe artykuły

Odszkodowanie za łzy

Czy rodzinom opiekującym się osobami ciężko poszkodowanymi w wypadkach komunikacyjnych, należy się zadośćuczynienie? Z takim pytaniem do Sądu Najwyższego zwrócił się

Czytaj więcej »